loading...
tarafdar to
بنیامین بازدید : 27 پنجشنبه 27 آبان 1400 نظرات (0)

۱۱ ایده فضای سبز داخل خانه

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و فضای سبز کمی در اختیار دارید، بنابر دلایلی که با بالاتر اشاره شد، ضروری است تا اتمسفر خانه خود را انگیزه‌بخش‌ و باطراوت‌ کنید. در این نوشتار ۱۱ ایده فضای سبز داخل خانه را با شما در میان خواهیم گذاشت.

خلاصه‌ای از آنچه در این مطلب گفته خواهد شد:

  • آویزهای سبز
  • از گیاهان به عنوان تزئین استفاده کنید
  • اجازه دهید نور وارد شود
  • از تراریوم استفاده کنید
  • سبز کردن رنگ دیوارها
  • دیوار سبز
  • ایجاد فضای سبز در بالکن و پشت بام
  • گلدان پشت پنجره
  • با ارتفاع بازی کنید
  • گلهای خود را با چارچوب خود مطابقت دهید
  • ایجاد قفسه در مکان‌های مختلف خانه
  • کاشت در پی وی سی
  • از تزئین محصولات با محتوای VOC خودداری کنید
  • نتیجه گیری

ممکن است شما خانه‌ای بدون حیاط داشته باشید؛ اما این نباید دستاویزی باشد تا از فضای سبزی برای استراحت و شاداب کرد روانتان غافل شوید. در ادامه راهکارهایی ساده و کاربردی ارائه می‌دهیم تا از زیست روزمره خود لذت دوچندان ببرید.

با توجه به اینکه بسیاری از ما در شهرها و شهرک‌های شلوغ زندگی می‌کنیم، اشتیاق برای تکه‌ای از فضای سبز طبیعی، می‌تواند به خلاء‌ای در روان‌مان بدل شود. کاشت گیاهان در خانه‌های ما چندان معمول نیست، اما به دلیل ویژگی‌های مثبت گیاهان، وجود داشتنشان خالی از لطف نیز نخواهد بود.

گیاهان باغی می‌توانند ظاهر اتاق شما را کاملاً تغییر دهند و ظاهری تازه و روحیه‌ای مثبت به هر اتاقی وارد کنند. ما سعی کردیم در این نوشتار رویکردها و ایده‌هایی خاص را معرفی کنیم باعث می‌شود شما صاحب یک فضای سبز سرپوشیده شوید. این ایده‌ها برای کسانی که محدودیت کاشت در فضای باز دارند، فرصتی عالی برای فضاسازی‌ سبز داخلی به شمار خواهد رفت.

این ایده‌های شگفت انگیز برای همه کسانی است که عاشق گیاهان و گل‌ها هستند. تصاویری که در ادامه تماشا خواهید کرد این چراغ را در ذهن شما روشن خواهند کرد که چگونه از گیاهان برای جلوه بخشیدن به زیست روزمره خود استفاده کنید. بوییدن یک شاخه گل، تماشای یک باغ مینیاتوری سرپوشیده و حتی تغییر در رنگ‌ها و دکوراسیون‌، راه‌هایی فوق العاده است تا محیطی سیز و انگیزه‌بخش برای زندگی داشته باشیم.

 

 

 

 

۱. آویزهای سبز

با استفاده از آویزها، گلدان‌های کوچک ساده و زیبا در آشپزخانه، بالای سینک و یا روی دیواره‌ی کابینت کنار پنجره قرار دهید. ترکیب آنها با نور آفتاب می‌تواند زیبایی خاصی را خلق کند. مواقعی که در آشپزخانه مشغول کار هستید، با دیدن گلدان‌های آویزان یا چسبانده شده به دیواره‌ اطراف سینک و کابینت نشاط و شادابی را به زیر پوست روزمرگی خود تزریق کنید. این فضای سبز کوچکی که در اطراف خود در آشپزخانه ایجاد می‌کنید بسیار در روحیه‌ی شما تاثیرگذار خواهد بود.

۲. از گیاهان به عنوان تزئین استفاده کنید

اکسیژن ؛ شاید در نگاه اول خیلی ساده به نظر می‌رسد اما اگر به آن توجه جدی‌تری داشته باشید، می‌تواند برای ایجاد یک فضای سبز بسیار دلنشین به شما کمک کند. گیاهان اکسیژن را تأمین می‌کنند و مواد شیمیایی مضر را از هوا فیلتر می‌کنند.

علاوه بر این، آنها زیبایی طبیعی را به محیط، و طراوت خاصی را برای خانه شما به ارمغان می‌آورند. گیاهان آپارتمانی قادرند کمی از فضای سبز و دلنشین بیرون را به خانه شما بیاورند. علاوه بر این رایحه خوش نعناع یا کاج یا هر تعداد عطر دلپذیر گل مثل گل‌های نیلوفر، نخل بامبو یا گل‌ ژربرا به ویژه در بهبود کیفیت هوا معجزه می‌کنند. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که برای رشد گیاهان در خانه خود نیازی به اتاق زیاد ندارید.

۳. اجازه دهید نور وارد شود

نورپردازی مناسب می‌تواند پتانسیل زیادی در تغییر فضا دارد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب و هوایی سرد دارد، همیشه سعی کنید پرده‌های سنگین را که برای جلوگیری از ورود هوای سرد آویزان کرده‌اید کنار بزنید و از پنجره‌های دو جداره استفاده کنید تا نور طبیعی خورشید در فضای خانه شما به حداکثر برسد.

برای حفظ حریم خصوصی، پرده‌های کرکره‌ای بسیار مناسب هستند، چرا که نور بیشتری وارد می‌کنند. اگر در آب و هوای خیلی سرد زندگی می‌کنید، دیوارهایی که با رنگ‌های تیره‌تر رنگ شده‌اند کمی گرمای بیشتری را جذب می‌کنند.

حتی اگر پنجره زیادی در خانه ندارید، می‌توانید با لامپ‌ها و روشنایی بیشتر نور اضافی را وارد خانه خود کنید. به این نکته توجه کنید که داشتن انواع منابع نورپردازی در ایجاد یک فضای سبز مناسب یکی از مکمل‌های اساسی است.

۴. از تراریوم استفاده کنید

تراریوم را امتحان کنید! تراریوم‌ها در حال پیشرفت و شناخته شدن هستند. به طور معمول، تراریوم با گیاهان کوچک شاخ و برگ ساخته می‌شود که به آرامی رشد می‌کنند. مهم است که گیاهان را با زیستگاه‌های طبیعی مشابه جفت کنید.

شما باید تراریوم خود را آبیاری کنید، اما نه به اندازه یک گیاه معمولی. اثر گلخانه‌ای محیط بسته آن، آب را به جای تبخیر در هوا بازیافت می‌کند. دیدن لکه‌های شبنم و آب در کنار تراریوم شما طبیعی است و بخشی از زیبایی آن است! اگر مدتی زیادی است شبنم ندیده‌اید، زمان آن رسیده است که از این گیاهان خاص استفاده کنید و از فضاسازی متفاوت آن لذت ببرید.

۵. سبز کردن رنگ دیوارها

آیا یک دیوار با رنگ سبز یا چند کوسن مناسب می‌تواند تغییری ایجاد کند؟ باید بگوییم قطعا! اگر می‌خواهید حسی چشمگیرتر داشته باشید، حتماً از رنگ‌هایی مانند سبز زمردی استفاده کنید.

اگر به دنبال کمی آرامش هستید، دیوارهای خود را با رنگ ملایم‌ترِ نعناعی رنگ کنید. و برای کسانی که می‌خواهند تأثیر زیادی از محیط اطراف خود بگیرند، رنگ سبز آهکی می‌تواند این ارتباط را به ارمغان بیاورد. به عنوان مثال دیوارهای سبز رنگ در اتاق نشیمن مدرن تصویر بالا زیبایی خاصی دارد. ترکیب سبز و سفید نیز، راهی عالی برای بدست آوردن شادابی و ایجاد انرژی است.

 

 

 

 

 

۶. دیوار سبز

اجرای دیوار سبز مصنوعی داخل خانه یک ایده دکوراسیون داخلی مدرن است که دیوارهای خالی را متحول می‌کند. سبز شدن دیوارها، احساس طبیعی به دکوراسیون داخلی مدرن می‌بخشد.

اجرای گرین وال یا همان دیوار سبز داخل خانه ظاهر هر مکانی را کاملاً تغییر می‌دهد. ایده‌های زیادی برای تزئین داخلی سازگار با محیط زیست وجود دارد، اما ایجاد دیوارهای سبز و تزئینات عمودی با گیاهان، از چشمگیرترین آنهاست.

هنگامی که طرح دیوار سبز  خود را با گیاهان گلدار رنگارنگ، چوب، کاغذ دیواری یا شیشه بازیافتی ترکیب می‌کنید، می‌توانید جلوه های شگفت انگیز و منحصر به فردِ دوستداران محیط زیست را برای دکوراسیون داخلی مدرن ایجاد کنید.

۷. ایجاد فضای سبز در بالکن و پشت بام

در سه دهه گذشته، بام های سبز به یک جزء مهم برای توسعه پایدار شهری تبدیل شده‌اند. مزایای چشمگیر اقتصادی و اکولوژیکی آنها، همراه با افزایش آگاهی از محیط زیست، به محبوبیت آنها افزوده است. در حال حاضر، بام‌ها و تراس‌های سبز جذابی در اکثر شهرهای بزرگ جهان یافت می‌شود که به نفع محیط شهری و ساکنان آن تمام مي‌شود.

با افزایش تمرکز بر بهره وری انرژی، روند ساخت ساختمان‌های سبز رو به افزایش است. تمرکز بر بهره وری انرژی بر صنعت سقف و یا بام نیز تأثیر گذاشته است. سقف، به هر حال، نقش عمده ای در ساخت و ساز ساختمان ایفا می‌کند و در عصر بهره وری انرژی، شرکت‌های سقف‌سازی با فناوری‌های پیشرفته و پایدار روبرو شده‌اند.

بام‌ سبز یا تراس‌ سبز به زیبایی یک ساختار می‌افزاید و در عین حال می‌تواند سیستم کارآمد برداشت آب باران را تسهیل کرده و سطح آب زیرزمینی را دوباره شارژ کنند.

۸. گلدان پشت پنجره

آیا پنجره‌های شما برهنه به نظر می‌رسند؟ ایده‌ی جعبه پشت پنجره همان چیزی است که شما نیاز دارید. از طرح‌های ساده و شیک گرفته تا گلهای آبشاری؛ آنها فضای شما را به سطح هیجان‌انگیز و سرسبزی ارتقا می‌دهند.

یکی از بهترین ویژگی‌های جعبه‌های پنجره این است که همه از آن لذت می‌برند. به عنوان مثال، اگر آن‌ها را در جلوی خانه خود قرار دهید، نه تنها از شما استقبال گرم خواهند کرد، بلکه رهگذران نیز آنها را تحسین خواهند کرد.

آنها همچنین نمایی از داخل خانه را تقویت می‌کنند. چه کسی عاشق منظره‌ای نیست که با گل‌ها و برگ‌های زیبا قاب شده باشد؟ علاوه بر این، جعبه‌های پنجره‌ای فرصتی را برای خلاقیت واقعی ایجاد می‌کند که مکمل زیباییِ دکوراسیون داخلی خانه، سبک زندگی شما و سایر ایده‌های طراحی فضای سبز داخل منزل خواهد بود.

 با ارتفاع بازی کنید

یک جعبه پنجره‌ای مانند تصویر بالا، با سطوح مختلف کاشت، جلوه‌ای خیره‌کننده ایجاد می‌کند. برای ایجاد یک نمای انگیزه‌بخش، از گیاهان با ارتفاع خاص استفاده کنید. استفاده از گیاهان بلند فضایی را شکل می‌دهند که برای حفظ حریم خصوصی یا افزایش دید ناخوشایند مناسب است.

گل‌های خود را با چارچوب خود مطابقت دهید

گاهی اوقات یک انتخاب ساده می‌تواند تمام تأثیرات مورد نیاز شما را ایجاد کند! پس چرا یک گیاه را به همان رنگ قاب پنجره خود انتخاب نکنید؟ در تصویر بالا، این کاشت هوشمند مزین به گل یاس یک تصویر زیبا و در عین حال جذاب را ارائه می‌دهد. این گل‌ها لبخند را به روی لب همه می‌آورند و با محیط سفید و چوبی بسیار همگن به نظر می‌رسند.

۹. ایجاد قفسه در مکان‌های مختلف خانه

بسیار مهم است که ایده‌های مختلفی را برای محل قرار گرفتن گلدان‌ها در خانه خود در نظر بگیرید. برای سبز تر شدن خانه خود می‌توانید از قفسه استفاده کنید. قفسه‌هایی را بر روی دیوارها ایجاد کنید و گلدان‌هایتان را روی آن ها قرار دهید تا به فضای سبز دوچندانی دست پیدا کنید. نکته مهمی که در استفاده از قفسه وجود دارد این است که شما می‌توانید با ایجاد قفسه‌های مختلف همه خانه‌ی خود را سبز کنید و تناسب را نیز به هم نریزید.

۱۰. کاشت در پی وی سی

یکی از راه‌های رشد بسیار خوب گیاهان، نور مناسب است. بنابراین گیاهان شما می‌توانند در کنار پنجره که غرق در نور باشد، به خوبی رشد کنند. اما اگر فضای مناسبی را در کنار پنجره برای قرار دادن گلدان‌هایتان نداشته باشید چه؟ یکی از راه‌های ممکن برای رفع این مشکل، استفاده از قطعه‌های پی وی سی یک گلدان داخل پنجره است، که می‌تواند به طرز چشم‌گیری مفید واقع شود.

۱۱. از تزئین محصولات با محتوای VOC خودداری کنید

ترکیبات آلی فرار یا VOC (مواد آلی فرار مضر ممکن است سمی نباشند ولی در طولانی مدت اثرات مخرب بر سلامتی انسان و محیط زیست داشته باشند) مواد شیمیایی آلی هستند که در دمای اتاق به راحتی تبخیر می‌شوند. آنها را می توان در بسیاری از محصولات رایج خانگی از جمله رنگ، چسب، محصولات تمیز کننده خانگی، خوشبو کننده هوا، حتی مبلمان و فرش یافت.

در فضاهای بسته خانه شما، غلظت VOC می‌تواند دو تا پنج برابر بیشتر از فضای باز باشد. این مسئله می‌تواند به شکل جدی برای صاحبان خانه مضر باشد. زیرا VOC به بسیاری از مشکلات سلامتی مانند سوزش چشم و گلو، سردرد، حالت تهوع، آسیب کبدی، اختلالات سیستم عصبی و حتی سرطان کمک می‌کند.

یکی از راه‌های به حداقل رساندن محتوای VOC در خانه شما استفاده از رنگ‌های دارای گواهی مهر سبز، رقیق کننده رنگ، چسب و سایر محصولات است. سعی کنید مبلمان و محصولات چوبی که فاقد فرمالدئید اضافی هستند (معمولاً برای حفظ آن استفاده می‌شود) خریداری کنید.

نتیجه گیری

همه ما فواید آرامش بخش بودن در فضای باز با محیط سبز را احساس کرده‌ایم. بیرون آمدن از خانه با توجه به بیماری‌های ویروسی چون کرونا می‌تواند سلامتی ما را به خطر بیاندازد. یک راه حل ساده این است که... فضای داخلی خود را سبز کنید!

شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد گیاهان داخلی برای سلامتی و رفاه ما مفید هستند. اثرات مثبت گیاهان در محیط‌های مختلف از جمله ادارات، بیمارستان ها، کلاس‌های درس مدرسه و خانه‌های ما اثبات شده است. از جمله این اثرات می‌توان به این موارد اشاره کرد: کمک به تصفیه هوا، کمک به مبارزه با سندرم بیماری ساختمان (SBS)، کاهش سطح دی اکسید کربن، کاهش سطح گرد و غبار موجود در هوا و  البته کاهش سطح استرس.

برچسب ها اخبار , گوناگون ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 94
  • بازدید ماه : 225
  • بازدید سال : 1,095
  • بازدید کلی : 4,775