loading...
tarafdar to
بنیامین بازدید : 25 یکشنبه 19 دی 1400 نظرات (0)

گسترش شهرسازی باعث شد تا استفاده مفید از ابعاد کلی ساختمان به ویژه پشت بام‌ها، اهمیت بیشتری پیدا کند. نورپردازی روف گاردن می‌تواند یکی از موضوعات اصلی مرتبط با طراحی و اجرای بام سبز باشد که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

محیط تاریکی را در دل شب تصور کنید. برای تجربه و دوری از هیاهوهای شهری، بسیار دلنشین است که شب‌هایی را در تاریکی مطلق با سکوتی آرام‌بخش سپری کنیم و از خلوتی که برای خود انتخاب کرده‌ایم، نهایت لذت را ببریم. روف گاردن، در دسترس‌ترین مکان برای تفریح‌های خانوادگی و شبانه است که هم لذت تاریکی شبانه را برای شما فراهم می‌کند و هم اینکه با نورپردازی مناسب، روشنایی و زیبایی دوچندانی به فضای آرامش‌بخش شب می‌بخشد. نورپردازی بام سبز از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

در این مقاله، نحوه نورپردازی در طراحی روف گاردن را به طور کامل شرح دادیم و شما را با تجهیزات لازم برای نورپردازی بام سبز آشنا می‌کنیم.

نورپردازی روف گاردن

شما در ادامه نوشتار نورپردازی روف گاردن به مطالعه فهرست زیر خواهید پرداخت:

  • روف گاردن
  • نور پردازی در طراحی
  • انواع نورپردازی‌ها
  • تجهیزات نورپردازی
  • ایده‌های قابل اجرا
  • سخن آخر

همانطور که پیش‌تر گفتیم، نورپردازی از کلیدی‌ترین مفاهیمی است که در ساخت روف گاردن باید به آن توجه داشت. روشنایی بخشیدن به فضای روف گاردن، جلوه‌ای خاص و رویایی به فضای پشت‌ بام‌تان می‌بخشد. منظور از این روشنایی، صرفا وجود یک منبع نوری نیست. برای داشتن فضایی منحصربه‌فرد، باید تک تک اصول نورپردازی در طراحی روف گاردن به طور کامل و دقیق رعایت شود. رعایت این اصول نه تنها برای فضای پشت‌ بام مفید است، بلکه به جذابیت نمای کلی ساختمان نیز خواهد افزود.

روف گاردن چیست؟

در این روزها که شهرنشینی بسیار گسترده شده و هر کسی به نوعی به این زندگی شهری تن داده است، متخصصانی برای جلوگیری از بروز زندگی‌های سرد و سنگی، ایده‌هایی مطرح کرده‌اند. ساختمان‌های بلندی که سراسر شهر را فرا گرفته‌اند، باعث شده که آرامش،‌ آنطور که باید به روح و روان‌مان تزریق نشود. کشورهای پیشرفته دنیا مدت‌ها است که از این خلاقیت معماری استفاده کرده و به طراحی روف گاردن‌هایی زیبا و البته اثربخش پرداخته‌اند.

اگر کمی به نمای ساختمان‌ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که تراس‌ها روز به روز کوچک و کوچک‌تر شده‌اند و این خود باعث شده است که توجه‌ها به سمت پشت‌بام‌ها و فضای در دسترس‌شان جلب شود. روف گاردن دقیقا به همین نکته تمرکز و اشاره دارد.

روف گاردن به مکان سبزی گفته می‌شود که بر روی سقف یا بام، وجود دارد. این مکان، در واقع بستری را فراهم می‌کند که بتوان از فضای سبز در ارتفاعاتی بالاتر از سطح زمین استفاده کرد و بی‌نهایت لذت برد. روف گاردن می‌تواند از چینش چند گلدان طبیعی یا مصنوعی در سطح بام، شروع شود و تا اجرای باغ و فضای سبز همچون پارک، ادامه پیدا کند.

نور پردازی در طراحی روف گاردن

نورپردازی در روف گاردن بستگی به عواملی چون ابعاد و اندازه فضای پشت بام و البته سلیقه شما دارد. اما اصولی وجود دارند که به صورت کلی می‌توان به آن اشاره کرد. از آن‌جایی که بخشی از هزینه طراحی روف گاردن به نورپردازی اختصاص داده می‌شود، بنابراین بهتر است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید.

اگر تصمیم به ساخت و طراحی روف گاردن دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از انجام کار با کارشناسان و طراحان معماری مشورت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. متخصصان و کارشناسان با کمک عناصر و المان‌های مختلف برای نورپردازی در طراحی روف گاردن ، تصاویر سه بعدی‌ طراحی می‌کنند تا طبق آن بتوانید بهترین استفاده را از فضای پشت بام ببرید.

انواع نورپردازی‌ها در روف گاردن

روف گاردن‌ها را به دو روش متمرکز و پراکنده می‌توانیم نورپردازی کنیم. برای آن‌که دقیقا متوجه عملکرد این دو نور پردازی شوید، خوب است که با هم نگاهی به آنها بیاندازیم.

نورپردازی متمرکز: در این نوع نورپردازی، تمام عناصر و المان‌های روشنی بخش، به صورت متمرکز در یک بخش، نظیر آلاچیق‌ها، فضای استخر، تراس، نشیمن و یا باغچه‌ها به کار گرفته می‌شوند.

نورپردازی گسترده: در این نوع نورپردازی بام سبز شما می‌توانید با به کارگیری شیشه و سنگ، برای انتشار و انعکاس نورها در محوطه پشت بام، جلوه‌ای خاص به فضای روف گاردن‌ بدهید.

از چه تجهیزاتی برای نورپردازی در روف گاردن می‌توان استفاده کرد؟

آیا می‌دانستید برای اینکه پشت‌ بام خانه خود را به یک روف گاردن جذاب و رویایی تبدیل کنید، فقط به چند نور افکن، مبدل برق، دستگاه جریان و کابل‌هایی با طول مناسب و البته ولتاژ پایین، نیاز دارید؟ برای نگاه دقیق‌تر به این وسایل و تجهیزات، با ما در ادامه نوشتار نورپردازی در روف گاردن همراه باشید.

لامپ‌های دیوارکوب و چراغ‌های متنوع

دیوارکوب‌های زینتی بسیاری در بازار وجود دارند که بسته به سلیقه شما می‌توان از آن برای نورپردازی روف گاردن استفاده کرد. این لامپ‌ها و چراغ‌ها، در نورپردازی فضای سبز پشت بام خانه شما بسیار کمک خواهند کرد. برای جذابیت و نمای بیشتر این نوع نورپردازی می‌توانید از گیاهان مختلفی که مورد علاقه شما هستند، برای پوشش دیوارکوب‌ها‌ استفاده کنید.

حسگرهای حرکتی

حسگرهای حرکتی روشنایی بخش که دارای سنسورهای حساس به حرکت هستند، یکی از زیباترین و رویایی‌ترین شیوه‌های نورپردازی در روف گاردن را به شما هدیه می‌دهند. از این نوع نورپردازی بسیار مجلل و زیبا، بیش‌تر در مسیرهای رفت و آمد افراد در فضای روف گاردن، استفاده می‌شود.

ریسه‌های نور

ریسه‌های نور یکی از جذاب‌ترین وسایل نورپردازی در فضای روف گاردن به شمار می‌روند که نه تنها شما را به روشنایی دلخواه و مدنظرتان می‌رسانند، بلکه دیزاین بسیار فوق‌العاده‌ خاص و شیکی را برای شما به ارمغان می‌آورند. این روزها استفاده از این ریسه‌های درخشان بسیار ترند شده و قطعا شما نیز از قبل با آن‌ها آشنا هستید. اما اگر ایده‌ای برای به کارگیری آن ندارید ما را تا انتهای نوشتار نورپردازی روف گاردن دنبال کنید.

چراغ‌های  LED

چراغ‌های ال‌ای‌دی انواع مختلفی دارند که شما برحسب نیازتان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این لامپ‌ها چه به صورت نواری و چه به صورت تکی، جلوه‌ای وصف نشدنی به فضای روف گاردن شما خواهند داد. به طوری که می‌توانید از آن در بخش‌های مختلف روف گاردن استفاده کنید.

لامپ‌ها و چراغ‌های مخصوص زیرپله

اگر فضای روف گاردن شما یک دست نیست و اختلاف ارتفاع و بلندی‌هایی در سطح آن دیده می‌شود، پیشنها می‌کنیم حتما از این نوع نورپردازی برای جلوه بیشتر و نمای بهتر استفاده کنید.

چراغ‌های پایه‌دار

چراغ‌های پایه‌دار یکی از در دسترس‌ترین وسایل برای نورپردازی به شمار می‌روند که شما برحسب علاقه و یا نیاز فضای روف گاردن‌ می‌توانید از این چراغ‌ها با پایه‌های کوتاه و بلند استفاده کنید و جلوه بیشتری به محوطه پشت‌ بام خانه خود ببخشید.

چراغ‌های دفنی یا زیرزمینی

این نوع چراغ‌ها برای نورپردازی‌هایی در سبک مدرن بسیار مناسب هستند. این چراغ‌ها در سطح زمین و در واقع کف پشت بام خانه شما قرار داده می‌شوند. قطعا برای یک بار هم که شده این نوع چراغ‌ها را در پارک‌ها و کناره‌های برخی استخرها مشاهده کرده‌اید.

نورافکن‌ها

نورافکن‌ها یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین وسایل نورپردازی به شمار می‌روند که نمای روف گاردن شما را نیز دوچندان می‌کنند. استفاده از آن‌ها می‌تواند بخشی از فضاهای مورد نظر را روشن‌تر کند تا چشمگیرتر شوند.

ایده‌های قابل اجرا برای نور پردازی در طراحی روف گاردن

شما از این بخش نوشتار نورپردازی روف گاردن می‌توانید الهام بگیرید و به طراحی و سپس خلق روف گاردنی جذاب و مختص به خود اقدام کنید. در ادامه، چند ایده برای نورپردازی بام سبز را می‌خوانید.

نور پردازی آلاچیق و انواع سایبان‌ها

آلاچیق و سایه‌بان‌های محوطه روف گاردن خانه خود را با عناصر روشنایی بخش، زینت کنید و این‌گونه به فضای پشت بام‌تان جلوه دهید. قطعا با این‌ کار در هنگام استراحت و گذراندن اوقات فراغت آرامش بیشتری را تجربه خواهید کرد. برای نورپردازی در این فضاها می‌توانید از نورهای ملایم و آرامش دهنده، مثل نور افکن‌ها و یا لامپ‌های ال‌ای‌دی و مخفی استفاده کنید و یا به دیواره آلاچیق‌ها، چراغ‌های دیوارکوب‌ زینتی و درخشان نصب کنید.

آبنما

آبنماها یکی از بهترین عناصر در روف گاردن به شمار می‌روند که می‌شود با به کارگیری اصول نورپردازی در بخشی از آن‌ها، به نمای بام سبز خانه زیبایی بخشید. در آبنماها،‌ متریال‌هایی چون شیشه و سنگ‌های صاف و براق به کار گرفته می‌شود که وجود آن‌ها می‌تواند بهترین درخشش را از آب و آبنما به فضا هدیه کند.

مسیرها

مسیرها به علت عبور و مرور افراد، بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرند. پس کار کردن بر روی این بخش از روف گاردن‌ بسیار حائز اهمیت است. شما می‌توانید در این مسیرها از چراغ‌های دفنی و یا پایه دار استفاده کنید و اگر اختلاف سطح و ارتفاع در کف بام‌تان دارید و یا به نوعی آن را ایجاد کرده‌اید، می‌توانید از لامپ‌هایی برای قرارگیری در زیر پله‌ها استفاده کنید. برای جذابیت بیشتر نیز می‌توانید مسیر عبور افراد را با درختچه‌ها و یا مجسمه‌های هنری، دیزاین کنید و به نورپردازی بام سبز خانه خود جلوه بیشتر و زیباتری بدهید.

گیاهان، درخت‌ها و درختچه‌ها

همانطور که پیش از این گفتیم، به علت گسترش شهرنشینی، افراد از فضای سبز طبیعت فاصله گرفته و خود را در کوهی مجلل از سنگ و بتن محصور کرده‌اند. در این شرایط، خوب است که هم برای افزایش آرامش و هم حس تعامل بیشتر، روف گاردن‌تان را با گیاهان و درختچه‌ها، بیشتر به طبیعت نزدیک‌ کنید. این عناصر را می‌توانید در کنار مسیرهای عبور افراد، استخرها و یا آلاچیق‌ها به کار گیرید و به زیباسازی بییشتر روف گاردن خود اضافه کنید.

ستون‌ها، طاق‌ها، مجسمه‌ها

ستون‌ها، طاق‌ها و مجسمه‌ها، از بهترین عناصری هستند که می‌توانید برای نورپردازی در طراحی روف گاردن  از آن استفاده کنید. چراکه این عناصر، علاوه بر زیباسازی چهره پشت بام خانه شما، محل مناسبی برای نصب دیوارکوب‌ها و یا استفاده از نورافکن‌ها هستند.

سخن آخر

روف گاردن‌ها یکی از بهترین و کاربردی‌ترین ایده‌ها برای نمای ساختمان به حساب می‌آیند. فضای سبز در بام خانه‌ها شاید بهترین مسکن برای آرام کردن ذهن از هرج‌و‌مرج و شلوغی‌های شهر باشد و از آنجایی که این فضای سرسبز در بام خانه قرار دارد، دسترسی به آن بسیار ساده است.

استفاده از عنصر روشنایی و نور هم می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش حس آرامش داشته باشد و به همین دلیل، اهمیت نورپردازی در روف گاردن نیز بیشتر می‌شود. نورپردازی‌هایی که با استفاده از تجهیزاتی چون نورافکن‌ها، لامپ‌ها و چراغ‌های زینتی پدید می‌آیند.

 

 

 

برچسب ها گوناگون , موضوعات ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 75
  • بازدید ماه : 206
  • بازدید سال : 1,076
  • بازدید کلی : 4,756