loading...
tarafdar to
بنیامین بازدید : 45 دوشنبه 20 تیر 1401 نظرات (0)

امروزه دیوار سبز به دلیل فضای سبز کوچکی که در محیط زندگی ایجاد می‌کند، نقش مهمی ‌در روحیه و سلامت افراد خانواده دارد. اگر شما هم مایل به رهایی از هوای آلوده شهری هستید و می‌خواهید در محل زندگی خود، اکسیژن بیشتری را تنفس کنید، می‌توانید از دیوار سبز استفاده کنید. اجرای سازه دیوار سبز فقط به محیط‌های کوچک خانگی محدود نیست و انواع مختلفی دارد. یکی از انواع دیوار سبز که در این مقاله به معرفی آن می‌پردازیم، دیوار سبز شبکه ای است. اما منظور از دیوار سبز شبکه ای چیست ؟

دیوار سبز شبکه‌ای یک سازه بسیار سبک دارد که از شبکه‌های فولادی تشکیل شده و به دیوار یا سازه ساختمان وصل می‎شود. در ساخت این دیوار معمولا از گیاهان بالارونده استفاده می‌شود. با این مقاله از اسپینگر همراه ما باشید تا با مفهوم دیوار سبز شبکه ای و گیاهان مناسب برای این نوع دیوار سبز، آشنا شویم.

دیوار سبز شبکه ای چیست ؟

در جواب دیوار سبز شبکه ای چیست می‌توانیم بگوییم نوعی از دیوار سبز است که از شبکه‌های فولادی تشکیل می‌شود و در محیط‌های مختلف قابلیت نصب دارد. این نوع دیوار سبز معمولا برای گیاهانی مناسب است که سرعت رشد آهسته‌تری دارند.

در حالت کلی می‌توانیم بگوییم که سیستم‌های شبکه توری در دیوار سبز شبکه‌ای، منعطف‌تر از سیستم‌های کابلی در دیوارهای سبز کابلی هستند. همچنین از دیگر مزیت‌های این سیستم‌ها می‌توان به قابلیت طراحی متنوع اشاره کرد.

 برای طراحی این نوع دیوار‌ها، معمولا سازه‌های سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند. سازه‌های به کار رفته در این نوع دیوار سبز، شبکه‌های فولادی را برای گیاهان فراهم می‌کنند که با کمک این شبکه‌ها، به دیوار و یا به سازه ساختمان وصل می‌شوند. اغلب اوقات در دیوار سبز شبکه ای از گیاهانی استفاده می‌کنند که به‌صورت بالاروند رشد می‌کنند. این نوع گیاهان، رشد آهسته‌ای دارند و دیوار سبز شبکه ای تکیه گاه محکمی ‌برای آن‌هاست.

 در زبان ساده‌تر می‌توانیم بگوییم که سیستم‌های شبکه‌ای، زیرمجموعه سیستم‌های کابلی هستند؛ ولی انعطاف‌پذیری و قابلیت طراحی بهتری دارند. این نوع دیوار سبز، زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای را در محل زندگی شما ایجاد خواهد کرد و چون رشد آهسته‌ای دارند، در نتیجه نیاز به هرس در بازه‌های زمانی کوتاه وجود ندارد.

برای هر نوع دیوار سبزی، انتخاب گیاه یکی از قدم‌های بسیار اصلی و مهم به شمار می‌آید. انتخاب گیاهان مناسب برای دیوار سبز شبکه ای هم جزو مراحل بسیار حساس و مهم است. به طور کلی، پارامتر‌هایی برای انتخاب گیاه مناسب وجود دارد؛ مثلاً بافت گیاه، رنگ، میزان نور و آب مورد نیاز گیاه و آب و هوا. دقت به این موارد، منجر به انتخاب صحیح گیاهان خواهد شد.

گیاهان مورد استفاده در دیوار سبز شبکه ای

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، در دیوارهای شبکه‌ای معمولاً از گیاهان رونده استفاده می‌شود. گیاهان رونده معمولا به صورت عمودی رشد می‌کنند؛ ولی رشد شاخ و برگ افقی آن‌ها نیز بسیار سریع است و در نتیجه باعث پرپشت دیده شدن دیوار سبز می‌شوند. برای انتخاب گیاه مناسب باید به سازه دیوار سبز داخلی یا بیرونی توجه کنید. سنجد و پیچک انگلیسی از جمله گیاهانی هستند که برای دیوار سبز شبکه ای بیرونی مناسب هستند. انواع پتوس و فیلودندرون‌ها هم گیاهان بالارونده‌ای هستند که برای دیوار سبز شبکه‌ای داخلی کاربرد دارند.

سنجد برگ‌های ریز با تراکم بالایی دارد. سنجد تلخ تا 3 متر قابلیت رشد دارد و به همین دلیل می‌تواند دیوار سبز را به طور کامل پوشش دهد و محیط سرسبزی را برای شما ایجاد کند. پیچک انگلیسی هم گیاه رونده دیگری است که برای محیط‌های بیرونی کاربر دارد. از این گیاه برای پوشش گیاهی در باغ‌ها هم استفاده می‌شود. پیچک انگلیسی در مناطق کم‌نور و سرد هم رشد می‌کند و گیاهی همیشه سبز به شمار می‌رود.

محل مناسب برای نصب دیوار سبز شبکه ای

حال که می‌دانیم دیوار سبز شبکه ای چیست ، بد نیست با ویژگی‌های محل مناسب نصب آن آشنا شویم. شاید تصور کنید که دیوار سبز شبکه‌ای مانند بقیه دیوارهای سبز‌، قابلیت اجرا در محیط بالکن و تراس را دارد، البته غیر ممکن نیست؛ ولی به علت پرپشتی و نوع پوشش گیاهی آن، به‌صورت رایج‌تر در نمای ساختمان و نمای دیوارها نصب می‌شود.

درواقع می‌توانیم بگوییم که اجرای دیوار سبز شبکه ای به محیط بزرگی نیاز دارد، زیرا گیاهان رونده‌ای که در آن کاشته می‌شوند، حتی تا 5 متر هم می‌توانند رشد کنند؛ بنابراین به محیطی نیاز دارند تا بتوانند آن جا را به طور کامل تحت پوشش خود قرار دهند.

یکی از مزایای مهم دیوار سبز شبکه‌ای، این است که گیاهان در آن هم از جهت عمودی و هم از جهت افقی رشد می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید دورتادور محل زندگی و باغ خود را سرسبز کنید، اجرای دیوار سبز شبکه ای گزینه مناسبی است.

مرحله مراقبت و نگهداری از دیوار سبز شبکه ای

بعد از اجرای دیوار سبز شبکه ای نوبت به یادگیری نگهداری از آن می‌رسد. مرحله نگهداری از دیوار سبز جزو مراحل مهمی ‌است که باید توجه بیشتری به آن نشان دهید؛ زیرا در صورت عدم نگهداری مناسب، ممکن است دیوار سبز از بین برود و گیاهان آن آسیب ببینند. پس اگر می‌خواهید دیوار سبز شما همیشه شاداب و سرزنده بمانند، باید مراحل مراقبت از آن را به خوبی انجام دهید.

یکی از مراحل مهمی که برای مراقبت از دیوار سبز شبکه ای باید در نظر داشته باشید، بهبود عملکرد سیستم آبیاری است. آبیاری برای هر گیاه جزو مراحل بسیار اساسی به شمار می‌آید و بدون آبیاری صحیح، دیوار سبز شما رشد خوبی نخواهد داشت.

همچنین زهکشی دیوار سبز، یکی از اصول پایه برای مراقبت از آن است. بنابراین موقع اجرای دیوار سبز شبکه ای حتما این مورد را در نظر داشته باشید. برای اجرای مرحله آبیاری می‌توانید از سیستم آبیاری اتوماتیک و یا آبیاری هوشمند استفاده کنید.

از دیگر مراحل نگهداری از دیوار سبز شبکه‌ای، کوددهی و هرس کردن است. گیاهان مختلف در فواصل مختلف زمانی به کوددهی نیاز دارند تا سرعت رشد بهتری داشته باشند و شادابی خود را حفظ کنند. هرس کردن نیز ازجمله مراحلی است که برای حفظ زیبایی دیوار باید انجام شود.

در این مقاله به معرفی دیوار سبز شبکه‌ای و نکات مهم اجرای آن پرداختیم. نظر شما درباره دیوار سبز شبکه ای چیست ؟  

 

همچنین شما میتوانید نوشتار ساخت روف گاردن را نیز مشاهده کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 104
  • بازدید ماه : 235
  • بازدید سال : 1,105
  • بازدید کلی : 4,785