loading...
tarafdar to
بنیامین بازدید : 63 یکشنبه 30 آبان 1400 نظرات (0)

طراحی باغچه در حیاط کوچک خانه

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار باغچه سازی حیاط کوچک خواهید خواند به شرح زیر است:

  • چگونه می‌توان یک باغ کوچک را زیبا جلوه داد؟
  • باغچه های کوچک و متعدد
  • فضای عمودی
  • باغ آویزان
  • آشپزخانه کوچک در فضای باز
  • فضای خود را دوبرابر کنید
  • مبلمان را آویزان کنید
  • فضا را با رنگ زنده کنید
  • سطوح جدید اضافه کنید
  • کفپوش متفاوت
  • با قفسه ها و قلاب ها خلاقیت ایجاد کنید
  • از هر گوشه حیاط استفاده کنید
  • دیوارها را سفید کنید
  • چگونه گیاهان را برای باغچه خود انتخاب کنیم؟
  • نتیجه گیری

شما می‌توانید باغ خود را خودتان طراحی کنید و از آن لذت ببرید، اما یک طراح آموزش دیده نه تنها به شما در انتخاب گیاه کمک می‌کند، بلکه می‌داند چگونه از فضایی که در اختیار دارد به درستی جهت باغچه سازی استفاده کند. با نوشتار باغچه سازی حیاط کوچک همراه ما باشید تا کمی با آگاهی بیشتر نسبت به ایجاد فضایی سبز و دلنشین در حیاط خانه خود عمل کنید.

چگونه می‌توان یک باغ کوچک را زیبا جلوه داد؟

دیوارهای سبز فوق العاده شیک هستند و می‌توان از آنها برای پنهان کردن مرزهای ناخوشایند و افزودن شاخ و برگ سرسبز حتی در باغی که فضای محدودی دارد، استفاده کرد. مثلا از طراح باغ خود بخواهید که یک شومینه توکار را در طراحی خود قرار دهد.

رنگ‌های روشن نیز باعث می‌شود یک باغ کوچک واقعاً حس خوبی را به انسان بدهد. به طور طبیعی، شما می‌توانید این کار را با کاشت گیاهان انجام دهید، اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد؛ مانند انتخاب یک رنگ روشن، یا حتی با نقاشی نرده‌ها یا رنگ آمیزی به رنگ صورتی یا آبی روشن.

هنگامی که شروع به تحقیق می‌کنید، متوجه می‌شوید که سبک ها و راه حل‌های باغچه سازی حیاط کوچک فراوان است. طرح باغچه برای حیاط کوچک منزل به شدت شما را در لابلای روزمره‌هایتان شاداب نگه می‌دارد. لذا با نوشتار طراحی باغچه در حیاط کوچک خانه همراه ما بمانید تا بهترین ایده ها را برای شما شرح دهیم.

باغچه های کوچک و متعدد

هنگامی که فاقد خاک خوب هستید یا فضای بازی دارید که بیشتر حیاط است، می‌بایست از گلدان‌ها، کاسه‌های کوچک، جعبه‌های چوبی یا شیشه‌های کوچک به عنوان محفظه‌هایی برای کاشت گیاه استفاده کنید، ایده‌ی باغچه‌های کوچک و متعدد، یک طرح باغچه عالی برای حیاط کوچک منزل خواهد بود که شما را سر ذوق می‌آورد.

فضای عمودی

به همان شیوه که می‌توانید تصاویر را در داخل خانه آویزان کنید، نمایش قاب‌ها و کاشت‌های دیواری روی دیوارهای خارج از منزل، حصار یا سوله می‌تواند فضاسازی سبز و منحصر به فردی را ایجاد کند. از قاب‌های چوبی و جعبه‌های قدیمی به عنوان محفظه‌ای برای کاشت گیاهان استفاده کنید. همچنین می‌توانید با وسایل دور ریختنی گلدان‌های آویز بسازید. فقط کافی است سوراخ هایی را در قسمت زیرین برای زهکشی و در کنار آن برای اتصال به دیوار ایجاد کنید.

با استفاده از فضای دیوار عمودی برای کاشت گیاهان، از عناصر یک دیوار سبز الهام بگیرید. این نکته باعث می‌شود حتی کوچکترین فضاهای سبز حیاط کوچکتان شکوفا شوند و از محوطه بیشترین استفاده را ببرید.

افزودنِ ساده و در عین حال جذاب پانل‌های نرده‌ی افقی می‌تواند کناره‌ها را به یک دیوار زنده تزئینی تبدیل کند. این ایده زمانی جذاب می‌شود که جزئی از طرح باغچه برای حیاط کوچک منزل در جلوی دیوار، یا در کنار بالکن یا روی یک حصار باشد. هر یک از این فضاهای کوچک بیرونی را می‌توان به یک باغ عمودی تبدیل کرد و گلدان‌ها و سبدهای گیاهی کوچکتر را در آن جای داد.

باغ آویزان

گیاهان را می‌توان از تیرها و طاقچه‌ها آویزان کرد. آویزان بودن گیاهان حس معلق بودن را توام با اتمسفری پر از زندگی به شما خواهد داد. این مسئله بستگی به شما دارد که چه چیزی بکارید و در منطقه شما چه حسی را منتقل کند.

باغ‌ها، تراس‌ها و حیاط‌های کوچک ممکن است کمی بیشتر از فضاهای بزرگتر در دنیای امروزی مورد توجه باشند. حتی کوچکترین خانه با فضای اندکش را می‌توان به یک فضای سبز و زیبا تبدیل کرد. تنها چیزی که نیاز دارید، ایده‌های کوچک سبز برای شروع است.

باغ‌های کوچک مزایای زیادی دارند؛ مهم‌ترین آن‌ها این است که از نظر نگهداری بسیار آسان‌تر هستند. آن‌ها همچنین فضاهای فوق العاده‌ای برای خلاقیت در اختیار شما قرار می‌دهند، زیرا کوچکترین موارد اضافی، از کوسن‌های رنگارنگ گرفته تا نورپردازی شیک باغی، تأثیر چشمگیری خواهد داشت.

نگران نباشید! ایده‌های زیادی برای الهام بخشیدن به شما پیدا خواهند شد. اگر با بودجه محدود سراغ این نوشتار آمده‌اید، ما ایده‌های داریم تا بدون اینکه هزینه زیادی برای باغچه سازی حیاط کوچک خود بکنید، فضای سبز خود را تقویت کنند؛ مانند مورد بعدی: آشپزخانه در فضای باز.

آشپزخانه کوچک در فضای باز

ظرفیت آشپزخانه خود را در باغ گسترش دهید. در این آشپزخانه کوچک در فضای باز، از میزهایی استفاده کنید که بشود گلدان را روی آن جاساز کرد. انتخاب متریالی که باعث می‌شود از آسیب‌های جوی دور بماند نکته‌ای کلیدی است.

شما می‌توانید از یک چوب بامبو در بالای میز کار خود به عنوان قلاب‌هایی برای آویزان کردن فنجان استفاده کنید.

فضای خود را دو برابر کنید

آینه باغ، باعث می‌شود فضای بیرونی شما بزرگتر از آنچه که هست به نظر برسد. می‌توانید تکه ای از آینه‌ای را با استفاده از چند تخته رنگی روی دیوار نصب کنید که هم رنگ خاصی را به فضای حیاط شما بدهد و هم حس بهتری را. نکته مهمی که وجود دارد این است که استفاده از آینه به سبک شبکه‌ای می‌تواند احتمال شکسته شدن را کاهش دهد.

در واقع شما می‌توانید با استفاده از پانل آینه‌ای مدرن و روکش چوبی، توهم فضا ایجاد کنید. از این پانل برای افزایشِ بصریِ میزان فضای سبز مورد نیاز خود و افزایش سطح نور در گوشه های تیره استفاده کنید. یک آینه بلند انتخاب و اطراف آن را با گیاهان رونده تزیین کنید.

مبلمان آویزان انتخاب کنید

هنگام کار با فضاهای کوچک داخلی، طراحان اهمیت مبلمان آویز را برای ایجاد توهم فضای بیشتر در نظر می‌گیرند.

با انتخاب یک صندلی آویز از همان ایده طراحی در یک باغ کوچک استفاده کنید. گوشه‌ای از باغ، تنها چیزی است که شما برای مطالعه یا خلوت نیاز دارید؛ مکانی مناسب برای دور شدن از صدا و شلوغی. صندلی آویز باعث می‌شود کف و چشم انداز روشن به نظر برسد و در کوچکترین فضاها نیز احساس داشتن فضای بیشتر به دور از خفقان را به شما می‌دهد.

اطراف آن را با گلدان‌هایی که حاوی شاخ و برگ های بلند است، برجسته کنید و گیاهان جدیدی را با سطل یا هر ظرفی که دم دست دارید، با گیاهان قبلی خود ترکیب کنید. بهتر است از حصير استفاده کنید تا باغچه ظاهري لايه‌اي به خود بگیرد.

فضا را با رنگ زنده کنید

مانند تزئینات داخلی، به این فکر کنید که چگونه استفاده از رنگ می‌تواند به تقویت فضای بیرونی، به ویژه یک باغ کوچک کمک کند. استفاده از رنگ روی دیوارها و نرده‌ها به افزودن عمق به فضا کمک می‌کند.

رنگ به گیاهان اجازه می‌دهد تا واقعاً در پس زمینه برجسته شوند و توهم فضا خاصی ایجاد خواه دشد. ناگفته نماند که قدرت تقویت خلق و خویی که یک رنگ می‌تواند داشته باشد را نباید انکار کرد و نادیده گرفت.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که در یک باغ کوچک استتار دیوارها تا حد ممکن مفید است. رنگ آمیزی دیوارهای نمایان شده، با رنگ سبز به ترکیب و حس بیشتر فضای سبزی که مدنظر داریم کمک می‌کند.

با یک پس‌زمینه هوشمندانه نقاشی شده چشم را به سمت بالا بکشید و توهم ارتفاع و فضای اضافی را ایجاد کنید. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، یک روش ساده رنگ آمیزی که این حس را می‌تواند ایجاد کند، ترکیب دو رنگ در کنار یکدیگر است. در ضمن باید به این نکته توجه کنید که استفاده از رنگ تیره به جلوه بیشتر گیاهان سبز اطراف کمک می‌کند.

سطوح جدید اضافه کنید

با برجسته کردن چشم انداز فضای سبز خود با سطوح مختلف در یک باغ کوچک می‌توانید حس طراوت بیشتری را به محیط اضافه کنید. به عنوان مثال، این ایده می‌تواند یک چمن در ارتفاعی متفاوت از سطح معمول حیاطتان باشد.

طاقچه‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید از فضا استفاده کنید و نقاط بیشتری برای چیدمان گلدان‌ها یا فضاهایی برای اضافه کردن مبلمان برای پذیرایی از مهمانان اضافه کنید.

با قرار دادن گلدان‌ها در سطوح مختلف، با قفسه بندی عمودی، از فضای کوچک خود نهایت استفاده را ببرید. نردبانی که در تصویر بالا می‌بینید یک راه حل خاص و منحصر به فرد در ایحاد تغییر سطوح  است که فضای اضافی برای نمایش گیاهان گلدانی و لوازم جانبی باغ را به خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد. ارتفاع به شما این امکان را می‌دهد تا از فضا، بیشتر و به طور کارآمدتری استفاده کنید.

کفپوش متفاوت

جاهای مختلف محوطه را به امور مختلف اختصاص دهید تا فضای کوچک باغ بزرگتر جلوه کند. یک راه هوشمندانه برای روشن شدن این موضوع انتخاب کفپوش است؛ همانطور که در داخل خانه کفپوش های مختلف نشان دهنده تغییر احوال و فضای اتاق است. بنابراین در خارج از منزل نیز می‌توانید با شناسایی مناطق مختلف به طور ناخودآگاه فضا را بزرگتر نشان دهید.

با قفسه ها و قلاب ها خلاقیت ایجاد کنید

قفسه‌ها و قلاب‌ها فقط برای داخل خانه نیستند. با قرار دادن قفسه‌ها سطح قابل توجهی برای گلدان‌ها و لوازم جانبی زیبا ایجاد کنید.

از هر گوشه حیاط استفاده کنید

اگر فضای حیاط شما کوچک است، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از هر متر مربع فضا، به طور کامل استفاده کنید. غالباً حیاط در خانه‌های ایرانی به دلیل طبیعت دیوارهای آجری که در اطراف آن قرار دارند، می‌تواند بسیار حس خفه کننده‌ای بدهد.

استفاده از نشیمنگاه‌های ال شکل به طور هوشمندانه‌ای نه تنها از فضا به طور موثر استفاده می‌کند، بلکه به پنهان کردن بخش زیادی از دیوارهایی که می‌تواند به فضاسازی مورد دلخواه شما ضربه بزند کمک کند.

دیوارها را سفید کنید

رنگ سفید اغلب برای استفاده بیشتر از یک فضای کوچک به دلیل خاصیت روشن کننده‌ای که دارد، استفاده می‌شود. فضای سبزی که در حیاط خود می‌خواهید داشته باشید، نیز می‌توانند از این رنگ سود ببرد. با آجرکاری سفید و مبلمان سفید، یک طرح باغچه برای حیاط کوچک منزل خود خواهید داشت که به شدت می‌تواند در زیبا شدن و فضای آرامش بخش حیاط خانه شما کمک کند.

چگونه گیاهان را برای باغچه خود انتخاب کنیم؟

با بررسی نوع خاک، pH خاک و شرایط منطقه‌ای خود شروع کنید، سپس بهترین گیاهان را برای آن مناطق خریداری کنید.

 

از گیاهان همیشه سبز استفاده کنید، از درختچه ها و درختان برای ایجاد ساختار و ارتفاع، و علف های نرم و گیاهان چند ساله برای افزودن رنگ و نرم کردن عناصر معماری استفاده کنید.

همچنین می‌توانید درختان میوه بکارید. آیا چیزی ارزشمندتر و جذاب‌تر از برداشت محصول تازه و اورگانیک وجود دارد؟ از نظر رشد و نگه‌داری، سیب زمینی، لوبیا و پیاز نیز نسبتاً ساده‌ترین‌ها هستند و برای کشت آنها نیازی به فضای هکتاری ندارید.

نتیجه گیری

با یک سوال نوشتار باغچه سازی حیاط کوچک را به پایان می‌رسانیم. چگونه می‌توانید یک باغ کوچک بسازید؟ اگر می‌خواهید طرح باغ کوچک خود را تغییر دهید، با بررسی فضای موجود شروع کنید. مثلا به گیاهانی که در حال رشد هستند نگاه کنید و نسبت آنها را با تابش نور خورشید بسنجید.

برای مثال، اگر دوست دارید مهمان‌هایتان برای شام دور هم جمع شوند، احتمالاً می‌خواهید میز و صندلی ناهار خوری خود را در جایی که هوا آفتابی است قرار دهید. اگر گردهمایی ناهار است، به سایه نیز احتیاج دارید. همچنین باید به فضای مرده‌ای که در حیاط شما وجود دارد توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در مرحله بعد، به نگهداری آن فضایی را که ایجاد کرده‌اید فکر کنید. واقعاً به این فکر کنید که چقدر زمان جهت حفظ و نگداری فضای سبزی که ایجاد کرده‌اید، می‌خواهید اختصاص دهید. اگر زمان زیادی ندارید، محوطه سازی مقاوم‌تر در برابر عناصر آب و هوایی و گیاهان قوی‌تر که نیاز به توجه بسیار کمتری دارند، مناسب شما خواهد بود.

 

برچسب ها خبری , گوناگون ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 76
  • بازدید ماه : 207
  • بازدید سال : 1,077
  • بازدید کلی : 4,757