loading...
tarafdar to
بنیامین بازدید : 47 سه شنبه 17 خرداد 1401 نظرات (0)

زهکشی دیوار سبز جزو مراحل مهم ساخت و اجرای آن است. اگر مایل به ساخت دیوار سبز در فضاهای داخلی خانه یا روف گاردن هستید، با این مقاله همراه شوید تا با مراحل اجرای دیوار سبز آشنا شویم.
دیوار سبز بهترین گزینه برای منازلی است که حیاط ندارند و اعضای خانواده می‌‌خواهند سرسبزی محیطِ بیرون را در خانه احساس کنند. دیوار سبز را می‌توان روی انواعی از دیوارهای داخلی و خارجی اجرا کرد و در اکثر مواقع از گیاهان طبیعی برای ساخت آن استفاده می‌شود؛ ولی می‌‌توان آن را با گیاهان مصنوعی هم ساخت. مزایای اجرای دیوار سبز طبیعی، از نوع مصنوعی آن بیشتر است، زیرا از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند و شما می‌توانید سرسبزی را در خانه خود احساس کنید. یکی از مراحل مهمی‌ که برای دیوار سبز باید انجام شود، آبیاری و زهکشی دیوارهای سبز است. در این مقاله این مراحل را به صورت گسترده توضیح خواهیم داد. همراه ما باشید.
مراحل اجرای دیوار سبز - زهکشی دیوار سبز
امروزه دیوار سبز در زندگی آپارتمان‌نشینی که از فضای سبز دور هستند، جایگاه ویژه‌ای باز کرده است و خیلی از افراد مایل به ایجاد فضای سبز در محیط زندگی و کار خود هستند. قبل از هر چیز بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که دیوار سبز در هر محیطی قابل اجراست.

قبل از اجرای دیوار سبز، باید در مورد گیاهان قابل رشد در محل زندگی خود اطلاعاتی جمع‌آوری کرده و جایگاهی را برای قرار دادن دیوار سبز انتخاب کنید. از مراحل اجرای دیوار سبز می‌‌توان به: انتخاب مکان مناسب برای اجرای دیوار سبز، آماده‌سازی دیوار برای جلوگیری از نفوذ و نشتی آب، راه اندازی سیستم زهکشی دیوار سبز، کاشت گیاهان دیوار سبز و آبیاری دیوار سبز اشاره کرد.
از جمله مراحل مهم اجرای دیوار سبز در منزل یا محل کار، مرحله آبیاری و زهکشی است. زهکشی یکی از مراحل اولیه اجرای دیوار سبز است تا بعد از اجرای نهایی دیوار سبز و در مراحل آبیاری، مشکلی برای دیوار اصلی و گیاهان ایجاد نشود. در این مقاله ابتدا در مورد زهکشی دیوار یبز، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم، سپس مرحله آبیاری را توضیح می‌دهیم. 
نحوه اجرای زهکشی دیوار سبز
پس از مرحله آبیاری سیستم، زهکشی باید اتفاق بیفتد. اگر بخواهیم به صورت ساده، زهکشی دیوار سبز را توضیح دهیم، باید بگوییم که زهکشی دیوار سبز از المان‌هایی تشکیل شده است که شکلی مانند شانه تخم مرغ دارند.

روی هر یک از این المان‌ها، یک لایه فیلتر و یا صافی جای دارد و بر روی آن‌ها مقداری خاک ریخته می‌‌شود. آب وارد شده در مرحله آبیاری، از گیاه و خاک عبور می‌‌کند و از طریق فیلتر، به ظرف‌های تخم مرغ شکلِ زهکش می‌رسد.
در این مرحله با وجودِ فیلترهایی که وجود دارد، از نفوذ خاک به داخل لوله‌های تعبیه شده، جلوگیری می‌‌شود و مانعی برای گرفتگی لوله ایجاد می‌شود. 
زهکش‌ها در مرحله آبیاری، مقدار کمی‌ از آب را درون خود نگهداری می‌‌کنند تا آن را به ریشه گیاهان برسانند؛ در واقع می‌‌توان گفت، زهکش‌ها وظیفه جمع آوری آب‌های اضافی را بر عهده دارند که در مرحله آبیاری، از دیوار سبز خارج می‌شود.
شاید در ذهن‌تان سوال ایجاد شود، آب‌هایی که از مرحله آبیاری خارج می‌شود، چه می‌شوند؟ کجا می‌روند؟ این آب‌ها توسط زهکش جمع شده و به سمت فاضلاب، جوی و ... هدایت می‌‌شوند.

نکات مهم زهکشی دیوار سبز

از نکات مهم زهکشی دیوار سبز می‌توان به سوراخ بودن کف ظرف‌های تخم مرغی شکل اشاره کرد؛ زیرا از طریق این سورا‌خ‌ها، آب‌های اضافی خارج شده و به این ترتیب ریشه گیاهان پوسیده نمی‌‌شود. 
همچنین قرار گرفتن لایحه فیلتراسیون بر روی این سوراخ‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. این فیلترها از ریخته شدن خاک و کود بر روی آن و عبور سنگریزه‌ها در کف فلاورباکس‌ها، جلوگیری می‌کنند.
این نکته را هم بخاطر بسپارید که هنگام آبیاری باید میزان آب ورودی را کنترل کرد؛ یعنی آب زیادی نباید وارد سیستم شود. به این ترتیب از هدر رفتن آب و از ایجاد مشکلات در مرحله زهکشی جلوگیری می‌شود. 
مرحله آبیاری دیوار سبز
 

در حالت کلی دو نوع سیستم برای آبیاری دیوار سبز وجود دارد:
سیستم چرخشی 
سیستم مستقیم 

انتخاب هر یک از این سیستم‌ها بستگی به نوع و اندازه دیوار سبز دارد. معمولا دیوارهای سبزی که اندازه بزرگی دارند، با سیستم مستقیم آبیاری می‎شوند و در دیوارهای سبز کوچک، از سیستم چرخشی استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک قابل اجرا هستند. اگر در مرحله آبیاری مهارت دارید و از برنامه‌ ریزی زمانی خود مطمئن هستید، می‌توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید، در غیر این صورت، بهتر است سیستم اتوماتیک را برای آبیاری دیوار سبز انتخاب کنید تا با آبیاری مناسب و به موقع، گیاهان به خوبی رشد کنند. 

معمولا در ساخت دیوارهای سبز طبیعی، یک تایمر یا کنترلر قرار داده می‎شود؛ در واقع این تایمر به سیستم آبیاری اعلام می‌‌کند که چه زمانی روشن و چه زمانی خاموش شود. همچنین مدت زمان اجرای مرحله آبیاری نیز بر عهده این تایمر است. علاوه‌بر این، می‌توان سیستم آبیاری را به شکلی برنامه‌ریزی کرد که فقط برخی قسمت‌های دیوار سبز را آبیاری کند. دیوارهای سبزی که اندازه بزرگتری دارند، باید توسط این ویژگی به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم شوند، چون مساحت دیوار بزرگ است و به صورت یک باره نمی‌ توان مرحله آبیاری را انجام داد. 
مرحله آبیاری برای رشد دیوار سبز اهمیت زیادی دارد، زیرا این مرحله به رشد گیاه منجر می‌‌شود، بنابراین باید با دقت و احتیاط بیشتری انجام شود. همچنین رعایت فاصله زمانی بین آبیاری مسئله بسیار مهمی است. این نکته را به خاطر داشته باشید که هنگام خرید گیاهان دیوار سبز باید درباره نحوه نگهدای و نیاز آبیاری آنها اطلاعات کافی داشته باشید. 
به عنوان نکته پایانی، اگر مرحله زهکشی و آبیاری به نظرتان سخت می‌آید و خارج از تخصص شماست، نگران نباید. می‌توانید کل مراحل ساخت دیوار سبز را به افراد متخصص بسپارید. اجرای دیوار سبز، سبک زندگی شما را بهبود خواهد بخشید.
در این مقاله با مرحله آبیاری و زهکشی دیوار سبز آشنا شدیم. نظر شما راجع به این مراحل چیست؟ ممنون که تا آخر این مقاله همراه ما بودید. 



همچنین شما میتوانید نوشتار ( چگونه می توانیم روف گاردن ارزان بسازیم؟ ) را نیز مشاهده کنید.

برچسب ها گوناگون , خبری ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 90
  • بازدید ماه : 221
  • بازدید سال : 1,091
  • بازدید کلی : 4,771