loading...
tarafdar to
بنیامین بازدید : 49 چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 نظرات (0)

یک بار برای همیشه؛ تفاوت تراس و بالکن و پاسیو چیست؟

تراس، بالکن و پاسیو نقش موثری در زیبایی خانه دارند و با وجود شباهت‌هایی که بین آنها وجود دارد، اما سه اصطلاح کاملا متفاوت هستند و کاربردهای متفاوتی هم دارند. در این مقاله تفاوت تراس و بالکن و پاسیو را بررسی خواهیم کرد.

تراس، بالکن و پاسیو به عنوان سازه‌های بیرونی یا بخش‌هایی از یک خانه طبقه‌بندی می‎شوند. خیلی از صاحب‌خانه‌ها، این اصطلاحات را به جای هم استفاده می‌کنند و حتی ممکن است خیلی از افراد همه این موارد را یکی بدانند. با اینکه شباهات‌هایی بین تراس، پاسیو و بالکن وجود دارد اما به این معنی نیست که این 3 مورد، طراحی و ویژگی‌های یکسانی دارند.

تفاوت تراس و بالکن و پاسیو چیست؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که با فرق تراس و بالکن و پاسیو آشنا نیستید، نگران نباشید. ما در این مقاله ابتدا تعریفی از هر یک را ارائه داده و در نهایت به بررسی تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت. تا یک بار برای همیشه تفاوت آن‌ها را یاد بگیریم. با این مقاله همراه ما باشید.

پاسیو چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از پاسیو ارائه دهیم، باید بگوییم پاسیو یک فضای بیرونی است که در پشت خانه و در مجاورت سازه اصلی ساخته می‎شود. ممکن است پاسیوها به ساختمان اصلی متصل باشند یا با کمی فاصله، به عنوان سازه جدا طراحی شوند.

معمولا پاسیوها سقف ندارند ولی این موضوع بستگی به ترجیح شخصی صاحبان خانه دارد، زیرا برخی از آن‌ها برای حفظ حریم شخصی و یا حتی برای جلوگیری از نور خورشید، یک سایه‌بان نصب می‌کنند. اکثر پاسیوها برای ایجاد حس بهتر، از سنگ طبیعی، سنگ‌فرش و موارد مشابه ساخته می‎شوند.

نکته: اگر در فکر ساخت پاسیو هستید، لطفا دقت زیادی برای طراحی پاسیو نشان دهید، زیرا نمای خارجی ملک شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با مشاهده انواع عکس‌ها و طراحی‌های پاسیو می‌توانید بهترین مدل را نسبت به سازه خود انتخاب کنید.

معمولا پاسیوها با هدف اختصاص دادن یک فضای نشیمن، برای استراحت اعضای خانواده در یک فضای باز ساخته می‎شوند. در کنار اعضای خانواده خود در این پاسیوها بنشنید و از نوشیدن یک چای لذت ببرید. تزئین پاسیو با انواع گیاهان طبیعی و زینتی، نورپردازی‌های خاص، فواره‌ها و مبلمان انجام می‎شود.

فراموش نکنید که پاسیوها در زندگی آپارتمان‌نشینی جایگاهی ندارند و معمولا در خانه‌های شخصی در شهرها و یا خانه‌های روستایی بیشتر به چشم می‌خورند.

 

بالکن چیست؟

شاید اصطلاح بالکن در جامعه امروزی که زندگی آپارتمان‌نشینی رایج‌تر است، اصطلاح آشنایی به نظر بیاید. بالکن‌ها سکوهای بیرونی هستند که در طبقات بالایی یک خانه و یا آپارتمان نصب می‎شوند. در اکثر موارد اندازه بالکن‌ها کوچک است و از دیوارهای سازه اصلی بیرون‌تر هستند.

بالکن‌ در خانه‌های آپارتمانی که هیچ فضای بازی وجود ندارد، یک مزیت محسوب می‎شود تا اعضای خانواده بتوانند بدون خروج از منزل، هوای بیرون را تنفس کنند. معمولا درب ورودی بالکن، در سالن پذیرایی یا یکی از اتاق‌ها قرار دارد.

هر خانه یا یک ساختمان، ممکن است چندین بالکن در هر طبقه داشته باشد. معمولا دورتادور بالکن، نرده و یا دیوار وجود دارد تا احتمال سقوط از ارتفاع به صفر برسد؛ ولی اگر فرزند خردسالی دارید، حتما به ایمن‌تر کردن بالکن‌ خود دقت کنید.

ممکن است برخی از صاحب خانه‌ها ترجیح دهند کل باکن را با شیشه بپوشانند ولی بیشتر مواقع، برای تنفس هوای بیرون و خشک کردن لباس‌ها، قسمت بالایی دیوار یا نرده را نمی‌پوشانند. می‌توانید در بالکن خود یک منقل کوچک، گلدان، فرش و ...  قرار دهید.

تراس چیست؟

تراس یک منطقه بیرونی و فضای باز است که روی زمین قرار دارد. تراس را از کلمه لاتین «زمین» برگرفته‌اند. معمولا تراس‌ها در مقابل یک منظره قرار دارند یا چسبیده به ساختمان هستند؛ همچنین ممکن است روی سقف خانه ساخته شوند. به زبان ساده تراس روی یک سطح صاف مانند زمین و یا سقف خانه قرار دارد.

معمولا اندازه تراس بزرگ است و در آن‌جا می‌توان از انواع دیزاین‌ها استفاده کرد. در بیشتر مواقع، تراس‌ها سقف ندارند. می‌توانید از مبلمان، گل‌های تزئیتی بزرگ و عناصر تزیینی دیگر برای زیباتر کردن آن استفاده کنید. بعضی از تراس‌ها آنقدر بزرگ هستند که می‌توان یک آشپزخانه کوچک نیز در آن ساخت. معمولا دیوارهای تراس بلند ساخته می‎شوند و نیازی به نگرانی در مورد خردسالان وجود ندارد.

بعد از دانستن تعریف هر یک از اصطلاح‌های تراس، بالکن و پاسیو، در ادامه این مقاله تفاوت تراس و بالکن و پاسیو را بررسی می‌کنیم.

تفاوت تراس و بالکن و پاسیو

فرق تراس و بالکن و پاسیو زیاد است و شباهت‌های کمتری بین آنها وجود دارد. از جمله شباهت‌های تراس، بالکن و پاسیو می‌توان به اتصال به خانه، داشتن فضای باز، محیطی دنج برای استراحت و تفریح اشاره کرد. بعد از دانستن تعاریف هر یک از این اصطاحات، بهتر می‌توانیم در مورد تفاوت تراس و بالکن و پاسیو نظر بدهیم.

مهم‌ترین فرق تراس و بالکن و پاسیو در اندازه، کاربرد و ساخت و طراحی آن‌هاست. ممکن است تراس را به جای پاسیو استفاده کنیم و یا حتی به جای بالکن، تراس بگوییم. همه این موارد نادرست بوده و بهتر است هر یک را به جای خودش به کار ببریم.

تراس یک محیط بدون سقف است که در معادل فارسی به آن «بهار خواب» هم گفته می‎شود. معمولا دیوارهای تراس مرتفع بوده و اندازه آن نیز بزرگ است. تراس در کف زمین یا سقف یک خانه قرار دارد؛ به عبارت دیگر تراس روی یک سطح صاف ساخته می‎شود.

بالکن در فضای داخل ساختمان نصب می‎شود و از دیوار‌ه‌های اصلی ساختمان بیرون‌تر است. بالکن‌ها سقف دارند و از سه طرف باز هستند. (بسته به سلیقه صاحب خانه ممکن است با شیشه بسته شوند.) درب ورودی بالکن از سالن پذیرایی یا اتاق‌هاست. دورتا دور بالکن را برای امنیت بیشتر در مقابل ارتفاع، نرده و یا دیوار می‎کشند. اندازه بالکن معمولا کوچک است.

پاسیو که در زبان فارسی به آن «حیاط خلوت» نیز می‎گویند، بخشی از یک آپارتمان است. پاسیوها به ساختمان متصل هستند و سقف ندارند. معمولا پاسیوها در خانه‌های آپارتمانی دیده نمی‎شوند. این سازه‌ها سقف ندارند تا اعضای خانواده بتوانند از فضای بیرونی لذت ببرند ولی برخی از افراد ممکن است از سایه‌بان هم استفاده کنند.

تفاوت بالکن و تراس

از مقایسه بالکن و تراس نتیجه می‎گیریم که تراس‌ها در فضاهای بیرونی قرار دارند که ممکن است به سازه متصل یا جدا باشند، در حالی که بالکن‌ها به ساختمان چسبیده‌اند. تراس‌ها بزرگ هستند و احتمال دارد چندین ورودی مختلف داشته باشند ولی بالکن‌ها کوچک هستند و فقط از طریق یک اتاق، ورودی دارند. کاربرد تراس‌ها برای پذیرایی از مهمان‌ها و میزبانی است در حالی که بالکن‌ها برای تهویه و نور طبیعی کاربرد دارند.

تفاوت پاسیو و بالکن

پاسیو و بالکن دو سازه بسیار متفاوت هستند که هر دو در فضای باز قرار دارند. بالکن یک سکوی مرتفع است و پاسیو در سطح زمین قرار دارد. بالکن به اتاق خاص در منزل متصل بوده و پاسیو یک فضای جدا با دیوارهای مرتفع است. بالکن از سه طرف فضای باز دارد، پاسیو از سمت سقف باز است.

با دانستن تفاوت تراس و بالکن و پاسیو، از این بعد بهتر می‌توانیم هر یک را در جایگاه خودش بیان کنیم. امیدواریم با بررسی فرق تراس و بالکن و پاسیو توانسته باشیم در درک بهتر این موضوع به شما کمک کنیم.

 

 

 

همچنین شما میتوانید نوشتار دیوار سبز مصنوعی را نیز مشاهده کنید.

برچسب ها گوناگون , خبری ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 81
  • بازدید ماه : 212
  • بازدید سال : 1,082
  • بازدید کلی : 4,762