loading...
tarafdar to
بنیامین بازدید : 21 دوشنبه 29 فروردین 1401 نظرات (0)

یکی از طراحی‌های بی‌نظیر در فضای سبز که هر روز محبوب‌تر می‌شود، اجرای سان روم گاردن است. برای این که بدانید سان روم گاردن چیست با ما همراه باشید.

به دنبال افزایش زندگی شهرنشینی و آپارتمان نشینی، کمبود فضای سبز در طراحی اغلب خانه‌ها دیده می‌شود. به علاوه این که افزایش آلودگی هوا، احساس و لذت خوشایندی را برای مردم در فضای باز ایجاد نمی‌کند؛ به همین منظور طراحان و معماران به فکر ایجاد فضایی به نام سان روم گاردن افتادند.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای داشتن فضایی آرامش بخش و مملوء از گیاهان، اجرای طراحی بی‌نظیر سان روم گاردن است. اما کاربرد سان روم گاردن چیست و چه تفاوتی با روف گاردن دارد؟ در ادامه با جزییات بیشتری به ویژگی‌های سان روم گاردن می‌پردازیم.

فهرست مطالبی که در این مقاله می‌خوانید:

  • سان روم گاردن چیست
  • تفاوت سام روم گاردن با روف گاردن
  • گیاهان متناسب با فضای سان روم گاردن
  • طراحی سان روم گاردن
  • متریال اصلی در ساخت سان روم گاردن
  • تفاوت بین سان روم گاردن و گلخانه
  • رنگ مناسب برای مبلمان سان روم گاردن
  • انواع سان روم گاردن

 

سان روم چیست

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که سان روم گاردن چیست ؟ باید گفت که سان روم گاردن به اتاقی تمام شیشه گفته می‌شود که دور تا دور و اطراف آن پوشیده شده از گل و گیاهان متناسب با فضای پوشیده است. 

شما می‌توانید با اجرای این طراحی زیبا، محیطی دلنشین و آرامبخش در نزدیک محل زندگی و خانه‌تان ایجاد کنید. امروزه اغلب شاهد طراحی فضایی در پشت بام به نام روف گاردن هستیم، اما سان روم گاردن‌ها می‌توانند یکی از بهترین انواع طراحی فضای سبز در تراس یا بالکن و حتی حیاط خلوت شما باشند.

چیزی که این اتاق را در خانه شما به یک فضای منحصربه‌ فرد تبدیل می‌کند دید پانارومایی به اطراف محوطه و حیاط ویلا است.

 در شرایط بد جوی می‌‌توانید خودتان را در باغ یا محوطه ویلایتان حبس کنید، آن هم در حالتی که روی یک مبل گرم‌ و نرم در باغ شیشه‌ای خود استراحت می‌کنید. این بسیار هیجان‌ انگیز است که شب‌‌ها هم می‌توانید از راه سقف شیشه‌ای این اتاق نظاره‌گر آسمان پرستاره باشید.

 

تفاوت سان روم گاردن با روف گاردن

برخی افراد معتقد هستند سان روم گاردن شباهت بسیاری با روف گاردن دارد. در این قسمت که تا حدودی با مفوم سان روم گاردن چیست آشنا شدیم، قصد داریم تفاوت سان روم گاردن با روف گاردن را بیان می‌کنیم.

اگر بخواهیم تفاوت سان روم گاردن با روف گاردن را در یک جکله خلاصه کنیم، باید بگوییم که سان روم گاردن از لحاظ ساختاری بسیار متفاوت از روف گاردن است.

برخلاف روف گاردن‌ها که طراحی آن‌ها برای فضای پشت بام‌ها صورت گرفته است، سان روم گاردن یک فضای بسته شده با شیشه است که به خانه متصل می‌شود و با پنل‌های جداکننده، شما را به فضای بیرون متصل می‌کند.

در روف گاردن شما به طور مستقیم از هوا و فضای بیرون استفاده می‌کنید و لذت می‌برید اما در سان روم گاردن‌ها شما در اتاقکی شیشه‌ای هستید و از داخل اتاقک، منظره اطراف را تماشا می‌کنید.

گیاهان به کاربرده شده در سان روم گاردن با گیاهان موجود در روف گاردن هم بسیار متفاوت‌اند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

 

گیاهان متناسب با فضای سان روم گاردن

گیاهان به کاربرده شده در سان روم گاردن باید گیاهانی مقاوم در برابر آب و تابش آفتاب باشند. به علاوه این که این گیاهان اغلب در محیط بسته و مسقف هستند.

گل و گیاهان و درختچه‌هایی همچون پتوس، سانسوریا، انواع کاکتوس، شمعدانی، ساکولنت‌‌ها و کاکتوس‌‌ها، فیلودندرون، کلودندرون و سایر گیاهان مناسب برای فضاهای سرپوشیده، از جمله گیاهانی هستند که می‌توانید در سان روم گاردنت استفاده کنید. اما در انتخاب گیاهان روف گاردن باید گیاهانی را انتخاب کنید که برای فضاهای خارجی مناسب باشند، در واکنش به تغییرات دمایی آسیب نبینند و در مقابل باد نیز مقاوم باشند.

 البته باید توجه کنید که به دنبال گیاهانی که ظاهری شاداب و سر سبزتر دارند باشید؛ چرا که سان روم گاردن‌ها باید فضایی کاملا سرسبز داشته باشند. علاوه بر آن این گیاهان می‌توانند در تمام فصول مختلف سال رشد کنند و سر سبز باشند.

طراحی سان روم گاردن

در طراحی سان روم گاردن معمولا فضای زیادی پوشیده شده از شیشه و گیاهان مختلف است. در داخل این اتاقک‌ها لوازمی چون مبل‌های راحتی، میز‌غذاخوری و کتابخانه‌های کوچک به کار برده می‌شوند. در تمام این اتاقک‌ها به منظور شبیه‌سازیشان با فضای طبیعت از درختچه‌ها و گل و گیاهان مقاوم استفاده می‌شود.

در انتخاب مبلمان باید بسیار دقت کنید چرا که نور آفتاب به طور مستقیم می‌تابد و می‌تواند باعث کاهش کیفیت مبل شما در طول زمان بشود.

به دلیل گرمای بیش از حد در تابستان و حتی سرمای بیش از حد در زمستان باید سیستم تهویه و گرمایش متناسب با این فضا را ایجاد کنید. علاوه بر آن باید در طراحی از پنجره‌های تاشو و ریلی استفاده کنید.

 

متریال اصلی در ساخت سان روم گاردن

برای ساخت سان روم گاردن از محصولات نوین و کاربردی چون چوب پلاست که بسیار مقاومت دارد استفاده می‌شود، علاوه بر آن از شیشه‌ها و حتی آهن و آلومینیوم نیز استفاده می‌شود. اما برای ساخت دیواره‌های این اتاقک‌های شیشه‌ای نیازمند بررسی دقیق شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی منطقه مورد نظر هستیم تا شیشه‌ها متناسب با آن نصب شوند. باید توجه داشت که در مناطق خشک و آفتابی استفاده از سقف‌های شیشه‌ای گزینه‌ای مناسب بری سان روم گاردن‌ها نیست، چرا که تابیدن مداوم آفتاب آزار دهنده خواهد بود.

به طور کلی، در ساخت سان روم گاردن از سه ماده محبوب استفاده می‌شود که شامل وینیل و آلومینیوم و چوب است.

·        وینیل

 وینیل از مواد محبوب و پر استفاده است که در ساخت سان روم گاردن از آن استفاده می‌شود. از مزایای این ماده می‌توان به نگهداری و مراقبت کم، ارزان بودن و مقاومت بالا در برابر اثرات محیطی اشاره کرد. این ماده عمدتاً در رنگ‌های بژ و سفید یافت می‌شود و اکثراً به صورت چند لایه ساخته شده است. به این صورت که داخل آن از لایه‌های آلومینیوم یا فولاد گالوانیزه برای مقاومت بالاتر محصول استفاده می‌شود.

·        آلومینیوم

 این فلز در مقایسه با وینیل عایق خوبی نیست و معمولاً گران‌تراست. با این حال، بسیاری از اتاق‌هایی که از تکیه گاه‌های عمودی و دیواره‌های روکش شده با وینیل برای زیبایی و یا عایق‌بندی اضافی استفاده می‌کنند، آلومینیوم را به عنوان ساختار سقف و برای مقاومت بالاتر به کار می‌برند.

·        چوب

 چوب را می‌توان از گران‌ترین مواد برای ساختن یک اتاق آفتاب‌گیر دانست. اما انتخاب بسیار مناسبی برای اتاق‌های دارای پنل‌های شیشه‌ای است. زیرا به راحتی به شما این امکان را می‌دهد که صفحه نمایش را به چوب متصل کنید. فراموش نکنید که چوب به نگهداری دوره‌ای نیاز دارد.

 

تفاوت بین سان روم گاردن و گلخانه

شاید شباهت‌‌های اندکی بین عملکرد سان روم گاردن و گلخانه وجود داشته باشد، ولی تفاوت‌ها بین این دو نوع سازه بیشتر هستند.

 هدف اصلی سان روم گاردن برخلاف گلخانه، بهبود فضای جوی خانه است. سان روم گاردن درواقع به آسایش زیستی انسان کمک می‌کند و در کنار آن، فضایی آرام، دلنشین و سبز را برای استراحت فراهم می‌آورد. سان روم گاردن یک باغ چهارفصل و مملوء از گیاهان مختلف است.

رنگ مناسب برای مبلمان سان روم گاردن

شما محدودیتی در انتخاب سبک مبلمان ندارید؛ اما ما رنگ سبز را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر دوست دارید رنگ دیگری به دکوراسیونتان اضافه کنید بهتر است از طیف زرد استفاده نمایید.

 سبز روشن آرامش و زرد، مقداری شادی به باغ آفتابی‌تان می‌بخشد. اگر فرصت نگهداری از گیاهان را ندارید بهتر است تعداد گیاهان را کاهش دهید و به‌ جای آن مبلمان با طرح گل‌ دار خریداری کنید.

 با توجه به این که دیوارها به‌ طور کامل از شیشه هستند گیاهان و مبلمان تنها عناصر دکوراسیون سان روف گاردن به‌ حساب می‌آیند، پس می‌توانید با خیال راحت از پارچه‌هایی با بافت گل‌ دار استفاده کنید، هم‌چنین صندلی‌های راک و آویز هم کاملا مناسب فضای سان روم گاردن خواهند بود.

اتاقک آفتابی با تابش نور خورشید و مبلمان دنج پا‌سیو، مکانی ایده‌ال برای کتابخوانی و نوشیدن یک فنجان چای است. این محفظه شیشه‌ای ضمن محافظت از شما در برابر عناصر آلوده هوا، خانه شما را به فضای بیرون مرتبط می‌کند.

 سان روم گاردن به شما این امکان را می‌دهد که به طور همزمان از محیط داخلی خانه و فضای باز بیرون لذت ببرید.

 اگر در فکر این هستید که یک سان روم به خانه خود اضافه کنید، بسیار مهم است که از انواع گزینه‌های مختلف آن آگاه شوید. زیرا با توجه به نوع مواد و میزان بودجه شما، موارد متنوعی از سان روم وجود دارند.

انواع سان روم گاردن

تا به اینجای این نوشتار تقریبا پاسخ سان روم گاردن چیست را پیدا کردیم. در ادامه انواع سان روم گاردن را معرفی می‌کنیم تا با توجه به محیط و علایق‌تان، سان روم گاردن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

·        اتاق آفتاب

اتاق‌های فصلی در اشکال  مختلفی ساخته می‌شوند. یک نوع آن اتاق شیشه‌ای است که معمولاً به خانه متصل است و از داخل خانه قابل دسترسی است. طراحی این اتاق به گونه‌ای است که هنگام آب و هوای معتدل، به عنوان یک محوطه اضافی برای زندگی به کار می‌آید.

از آنجا که سان روم‌ها معمولاً ارتباطی با سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه شما ندارند، ممکن است استفاده از آن‌ها در تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های بسیار سرد چندان راحت نباشد.

·        اتاق‌های چهار فصل

این اتاق کاملا مربوط به سان روم است و برای گرم و سرد شدن طراحی شده است. به گونه‌ای که می‌توان در تمام فصول سال از آن استفاده کرد و لذت برد. سیستم تهویه به کار برده شده در این اتاقک‌ها متناسب با شرایط مختلف جوی است.

·        سان روم به عنوان گلخانه

 این اتاق به عنوان اتاق آفتابگیر یا چهار فصل شناخته می‌شود. اتاق‌ چهارفصل می‌تواند یک ساختار اتصالی بین خانه با سطح نور فراوان بیرون ایجاد کند که دما و رطوبت مورد نیاز برای گیاهان را تامین می‌کند.

  • ایوان

 در این نوع سان روم، به جای استفاده از شیشه، در پنجره‌ها یا دیوارها توری به کار برده شده است که علاوه بر مزیت ورود هوای تازه به داخل سان روم، از وارد شدن حشرات هم جلوگیری می‌کند.

 البته این نوع سان روم مانند اتاق آفتاب، فقط در صورت مطبوع بودن هوا به کار شما می‌آید.

شما می‌توانید با اجرای سان روم گاردن در کنار خانواده از محیطی دلنشین نهایت استفاده و لذت را ببرید و لحظاتی خاص و شگفت‌انگیز را برای خود رقم بزنید.

برچسب ها خبری , گوناگون ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 242
  • بازدید سال : 1,112
  • بازدید کلی : 4,792